tirsdag, desember 20, 2005

2005 i musikk: 10-6

Nr. 10:

M83 - "Before the Dawn Heals Us"








Robotene angrep menneskeheten! Men så fikk menneskene robotene til å gråte. Lyden av robotenes gråt ble tatt opp av m83, og resultatet fins på denne cd'en.

Nr. 09

Sunn O))) - "Black One"








Joda. Hardere rock-musikk må jo med. Men Sunn0))) er ikke som andre band fra den sjangeren. Når man blander inn drones og ambient så er det positivt, både for en lytter som meg, og for sjangeren. Men det som selger er de akkordene. Power Chords baby! (Jadda, bare i noen av låtene, but still!)


Nr. 08

Vashti Bunyan - "Lookaftering"








Ifjor var det Joanna Newsom som slo knockout på meg. I år er det gode gamle tante Vashti som banker ungdommen opp. 25 år etter hennes debutplate (!) kom hun med Lookaftering, en plate som har flere harmonier enn Chappelle har vitser om crack. Og det er mange. Men det Vashti kan skryte mest av er stemmen sin. Den har sjel og en historikk bak seg. Det føles som om det er den samlede amerikanske folkloren som synger til deg. Deilig.

Nr. 07

Wolf Parade - "Apologies to the Queen Mary"








Mange som chatter med meg på MSN/AIM forventet at denne skulle trone på førsteplass. Men dessverre er albumet slik at når Wolf Parade er på sitt beste (Les: Modern World, Dear Sons And Daughters...) så er de mer enn gode, der er magiske. Men andre låter leverer ikke varene på et like høyt nivå. Litt sånn som The Love Below da. Wolf Parade var ikke bare gode, de var også ultrahippe. Herregud, Isaac Brock var produsent, hva mer trenger man for å kjøpe platen?


Nr. 06

M.I.A. - "Arular"








Det plager meg å skrive om M.I.A. La meg si det rett ut: Hun er en kjerring. Jeg blir så irritert over hennes egosentrisme og selvopptatthet på alle intervjuer. En gang så så jeg på den første bokstaven i hver setning i et intervju og det ble: "K V E R K M E G N A A". Jeg hadde ikke gjort det da. Til det er platen altfor awesome.

Ingen kommentarer: