søndag, februar 27, 2005

Vi må slutte med kommunikasjon.

Jeg vet ikke om noen i hele verden har hørt om Hanne Ørstavik, hennes vennine, og en viss utlevering i en bok som har blitt skrevet. Hanne Ørstavik skrev en roman, venninnen følte seg utlevert, og vips, Hanne dreit seg ut. Det har vært en stor fuckings trend, å skrive utleverende, selvopplevde romaner, filmer, skriving av sanger om folk man kjenner. Som oftest blir det god underholdning også, og det er problemet.Teksten til 'Misread' av Kings of Convenience er jo en slik tekst man kan humre av, så underholdende som den er:

If you wanna be my friend
You want us to get along
Please do not expect me to
Wrap it up and keep it there
The observation I am doing could
Easily be understood
As cynical demeanour
But one of us misread...
And what do you know
It happened again

A friend is not a means
You utilize to get somewhere
Somehow I didn't notice
friendship is an end
What do you know
It happened again

Underholdende yeah? Fint, kan vel mange påstå, og det hjelper at sangen har en grei bossanova rytme med en fin kontrabass linje. Men denne teksten ble ifølge ryktene skrevet av Eirik Glambek Bøe, 50% av duoen, om hans venn og andre 50%, Erlend Øye. Erlend har visstnok flere venner enn Eirik, eller "venner" om du vil. Mens Eirik har holdt seg hjemme og lest litt psykologi og tatt ting med ro i den grad en person som studerer teorier om indre psyke kan ta det med ro, så har Erlend reist rundt, laget solo-albumet, truffet kjendiser og vært erm... hipp. Blir det venner av slikt? Den diskusjonen kan noen andre ta, faktum er at når Eirik ble spurt om den sangen handlet om Erlend, så svarte han: "It's a mixture of many things". Han kunne svart nei. Han kunne ha nektet for det. Istedenfor svarte han en lang versjon for "ja". Og dette er grunnlaget for vår underholdning. Hva en venn syns om en annen venn. det er helt fett for meg, men ville du ha mobbet denne karen?



Erlend Øye ser tross alt ikke ut som en popstjerne som tåler hardt vær, kritikk og fans. Han ser ut som en som hjelper deg etter skolen med matteoppgavene du sliter med. Slutt med tullet Eirik! Skriv ren fiksjon!

Jeg vil helst slippe å måtte passe på min oppførsel, basert på det faktum at andre en dag vil bli "kunstner" og vil kanskje bruke elementer fra mitt liv i en roman/sang/film/blogg etc. Jeg vil passe på min oppførsel fordi noe er riktig, og noe annet ikke er det. Og selv om det blir riktig for meg, betyr det ikke at det er riktig for en annen. Og her ligger hele problemstillingen, og siden den ikke kan løses med mindre vi bygger opp et så sterkt fellesskap (altså vi hjernevaskes) så bør vi bare glemme det. Derfor hyller jeg den rene fiksjonen, som ikke er basert på andre virkelige menneskers psykologiske liv, men på samfunnsspørsmål:

Ingen kommentarer: