tirsdag, august 23, 2005

Haugesund - Første rapport

Hei folkens. Har dere det bra? Det har jeg. Her er det sol, sommer og filmfestival. Altså, la meg utdype, jeg er i Haugesund, på filmfestivalen som finner sted i august, og som avsluttes med Amandapris-utdelingen. For første gang er jeg på en festival utenfor Bergen hvor jeg ikke deltar. Jeg er her for å se filmer, bedømme dem, og så fortelle min sjef (Tor Fosse) om de er gode eller ikke. Det er ihvertfall teorien. Men her er det tydeligvis ingen som tar denne festivalen noe særlig seriøst, og det er mange av dem. Her er det mye hvitvin, mye filmer alle har sett før, mye lovprising over hvor god norsk film er om dagen, og mye syting over hvor dårlig det egentlig er om kveldene.

Kort sagt, nøkkelordet her er bransje.

jeg har sett en del filmer. Jeg har ikke plass her (eller jo, dette er jo internett) til å skrive om alle disse filmene. Men jeg kan nevne noe av det jeg har sett til nå. Jeg har sett begynnelsen av "Izzat", en norsk gangsterfilm som er en "work in progress". 13 minutter var det tilsammen. det jeg så var ikke så verst, faktisk så var det veldig stramt. Den ser ganske stilig ut. Faren ved filmen, er at den ikke prøver å være særlig innovativ eller kreativ innenfor den sjangeren den har satt seg selv i. Men det gjenstår å se. Min beste filmopplevelse til nå har vært "Skjult" (Caché) av Michael Haneke. En fantastisk opplevelse, med bilder jeg aldri vil glemme. Et eget innlegg kommer om det senere. Her er et bilde imens:

Idag så jeg "Manderlay", den nye filmen i USA-trilogien av Lars Von Trier, og "A History of Violence" av David Cronenberg, med Viggo Mortensen i hovedrollen. De to filmene var ikke så verst. Ellers skal jeg se "Bin-Jip" av Kim Ki-Duk, "Barnet" (L'enfant) av Dardenne-brødrene (vant gullpalmen i Cannes i år) og "Broken Flowers" av Jim Jarmusch med Bill Murray. Så det blir litt film på meg. Og jeg må vel det, siden det stort sett ikke er så mye å gjøre her ellers. Haugesund er en liten by, men med altfor mange butikker. Hva er det folk lever av egentlig? Det er jo ingen i butikkene! Ikke rart Haugesund må ha hundre festivaler. Synd med kvaliteten.

Ingen kommentarer: