torsdag, august 25, 2005

Haugesund - Andre rapport

Hei igjen dere.
Hvordan går det?

Det er torsdag 25.08.2005 her i Haugesund, og filmfestivalen er i sin nest siste dag. Imorgen er det amandashow, men der skal ikke jeg. Jeg befinner meg ved datamaskinen som er i foajeen til kinoen 'Edda'. her er det internett, men den er ikke ledig så ofte. Den er ledig nå, fordi de fleste ser film. Da spør du kanskje, hvorfor ser ikke Emilio på film? Jo, det er fordi jeg har gått ut av en film, for andre gang på denne festivalen. Filmen som var skyldig i dette var 'Madagaskar', en 3d-animasjon, en barnefilm. Det har jeg i teorien intet imot, men dette var kjedelig, selv om Michael C. Hall gjør en fornøyelig jobb. Den andre filmen jeg gikk ut av var igår, en svensk ungdomsfilm som heter 'Tjenare Kungen'. Den var ikke så ille, men jeg har ikke råd til å kaste bort tiden min på filmer som ikker mer enn halvgode.

Ellers har programmet vært kjempebra. Bl. a. gullpalme-vinneren 'Barnet' var bra, det var også 'Tomme rom' (Bin-jip) fra Sør-Korea. Her er det regissør Kim Ki-Duk som
BIFF kjørte en retrospektiv på, som forbedrer metafysikken han prøvde å klippe frem med 'Vår, Sommer, Høst, Vinter... og Vår.' Den var fin. Ellers har en del flere norske 'work-in-progress' blitt presentert, blant annet Slipp Jimmy Fri (som har kommet seg betraktelig bedre siden BIFF ifjor) og 'Gymnaslærer Pedersen' (basert på boken av Dag Solstad) som er regissert av Hans Petter Moland. Hva skal vi si om den? Det kan bli bra, det kan bli crap. Det blir litt sex.

Førøvrig må det nevnes at Herr Moland ser ut som Marlboro-mannen.

Imorgen er min siste dag, og så er det hjem igjen. Da er det plutselig tilbake til det livet som er min hverdag. Dette har til nå vært en slags blanding mellom konstant jobb, og ferie. Jeg skriver 'jobb', fordi jeg er helt opptatt hele dagen, det er sjelden jeg har tid til å skrive på bloggen (skulle gjerne skrevet hver dag), og jeg sier ferie, fordi dette er film, dette er den bransjen jeg hele tiden har jobbet mot.

Vi får se om det tar meg imot.

Ingen kommentarer: