torsdag, mai 25, 2006

Latin-Amerika: Milton Nascimento



mirakuløs (av lat., jf. mirakel), underfull; fantastisk, overnaturlig.

Noen ganger får menneskeheten stemmer den ikke har fortjent. Milton Nascimentos stemme var slik. Var slik. Han er blitt for gammel og hes, og han har sikkert fått merke effekten av et liv som frijazzkunstpopgudmusiker eller noe lignende. Det må sikkert være hardt. Men noen må leve sånne liv for oss.

For en kul mann. Ikke bare oppvokst i favelaen, med en guddomelig stemme og musikkforståelse, men også med stil og magi innebygd i systemet.

flair

1. a natural or innate talent or aptitude; a knack
2. distinctive style or elegance; panache or elan

Og så kler han seg så kult. Mens Chico ved siden av ser ut som en reject fra Miami Vice, virker Milton å fortsatt ha the shit. Rappere, se og lær. Hør og lær. Hør og gi dere selv sparken.

Historien rundt melodien "Maria Maria" er typisk for Milton. Han hadde nådd europeisk og amerikansk anerkjennelse av hans musikk, og var nettopp blitt bedt om å komponere musikk til en ballett. Løsningen han valgte var å flytte tilbake til favelaen. Ikke akkurat det mest hyggelige og arbeidsvennlige stedet man kunne tenke seg. Spesielt ikke når det var midt i Rio de Janeiro. Bråk 24 timer i døgnet og kriminalitet pluss en bunke mer eksos enn det vi nordmenn kan forestille oss er ikke akkurat det man tror vil gi oss stor kunst. Ut av dette kom han opp med en av de mest idiotiske, og fengende melodier jeg har hørt(kjent ble den også). Melodien er kompleks og bruker akkorder som ikke brukes så alt for ofte. Men når du har hørt den, så er den en av de mest selvfølgelige melodier man har hørt:



Nå har jeg kanskje overhypet, og prist denne artisten litt for mye. Men hei, dette er en personlig blogg og jeg forventer ikke at jeg skal skrive noe særlig bra her. det er bare et sted hvor jeg kan få utløp for whatever's on my mind etc. Og jeg kom på ideen om å lage en liten serie om latin-amerikanske artister jeg liker. YouTube og VideoGoogle sørger for at det blir ganske enkelt å finne disse artistene på en måte som gjør dem lett å markedsføre. Da kan jeg like gjerne gjøre det. Hvem vet, det blir muligens noen morsomme poeng underveis. Samtidig som vi får lest litt. Det er alltid gøy å lese, uansett hvor mye svada setningene inneholder. Slik disse setnignene du har lest, og leser, gjør. Vi slutter av med en siste video av noen barn som synger "Maria Maria" av denne kultmusikeren, dårlig:

Ingen kommentarer: