fredag, januar 27, 2006

Fra arkivet

Hei igjen dere. Begynte å bli litt lenge iden sist. Som VG har sagt: En dag uten Emilio er om et pust uten oksygen.[1]

Blogger.com har den funksjonen at du kan skrive på ting, og save det som drafts. Etterhvert har noen samlet seg opp, ettersom det skrives mye, og noe av det "vrakes". Jeg har gått igjennom noe av det jeg har hatt som drafts, og vil nå presentere to stykker som ikke har blitt lagt ut. Dere vil kanskje skjønne hvorfor. Ingeting ble ferdig.

-------

7/02/2005 Help!

Du har sikkert hørt om det, du vil sikkert se en del om det, og på lørdag får du både se og høre det som betegnes som tidenes konsertbegivenhet av alle involverte. Også de i media er begeistret. La oss være ærlige, alle er begeistret. Selv om du er uenig med med målet (ikke så mange), eller med midlene som benyttes (fortsatt ikke mange), så er det et faktum at det er DRITmange gode artister som skal spille på Live 8 på lørdag. Jeg gleder meg til sendingen. Vil Pink Floyd vise noe av den storheten som forsvant for 20 år siden? Vil Björk ha på seg en kjole som kan betegnes som normal? Kommer Coldplay-fyren til å ha tusjet på hendene sine?

Det kommer sikkert til å bli veldig pinlig.

"Hideously white"

Til og med Damon Albarn er kritisk

---------

11/20/2005 Et brev til Kjetil Lismoen.

Kjære Kjetil Lismoen.

I Morgenbladet som kom sist fredag, leste jeg en svært rosende anmeldelse av 'Drapet'. Den er signert med ditt navn. Det er vel helt greit at du likte filmen, alle har jo lov til å si sin mening. Det er vel også en film som apellerer til de fleste, så det var ingen bombe.

Det er alikevel et par ting jeg reagerer på i din anmeldelse. "Hans [Per Fly] vilje til å utforske store og grunnleggende spørsmål innenfor kommersielle og politisk ukorrekte sjangrer, får Lars von Triers formeksperimenter til å fremstå som ubetydelige stiløvelser.".

Jeg sier tja.

Problemet med Drapet og Arven er at de nettopp er så abstraherende rundt det du kaller for "store og grunnleggende spørsmål". Hva er det Arven egentlig fortalte oss? At det er kjipt å motte gi avkall på et levesett til for del for et annet? Det blir verre med Drapet.

Det er ille at fire manusskribenter sier så lite med så mye manus. For hvis det er noe som kjennetegner disse filmene så er det overskriving. De tre filmene begynner med enkle scener som kort og greit etablerer hvordan hovedkarakteren er, og et fundamentalt paradoks. I Drapet er JC sin karakter sympatisk, smart, kjærlig mot sin familie, men alikevel i et forhold. Thomsens karakter i Arven er suksessrik, symptaisk, men det er tydelig at han har gitt avkall på et annet liv. OSv.

Benken er middelmådig.

Disse tre filmene er eksempler på de du beskylder Von Trier for, ubetydelige formeksperimenter. Har vi blitt klokere på den problematikken Per Fly annonserer med brask og bram? Nei. Vi har vært vitne til gode manus som har blitt filmet. I mitt syn er det ikke bra når symbolikk, og forskjellige visuelle stiler blir brukt etter behov, ikke etter koherens.

- Forståelse av seeren
- Forståelse av egen rolle, klarhet rundt filmen som produkt
- Bruk av det geografiens rom

---------

Ingen kommentarer: