onsdag, januar 11, 2006

Så var det på 'an igjen!

Idag er det onsdag, den 11. januar 2005. Idag begynte jeg på universitet i bergen igjen. Det var ingen forelesning, bare en re-introduksjon av den graden jeg holder på å ta: Bachelor i idefag. Så var det timeplaner. Til slutt en grei, men forutsigbar og unødvendig beskjed om at alt vi har blitt fortalt og alt vi lurer på, finner vi på deres nettsider. Berk.

Men det var alikevel noe som skremte vannet av meg, og som du vet, menneskekroppen inneholder mye vann. Spesilet jeg, jeg som drikker så mye husholdningsaft og appelsinjuice. Tisset mitt er mørkegult, så mye vann har jeg mistet.

Det var pensum. Det var mange bøker det. I tillegg kommer kompendium. Ikke rart folk tar studielån. Her er et utdrag fra pensum i det ene faget jeg tar dette semesteret:

Paul Hazard: The European Mind: 1680-1715, ( Del 1: kap.1 og 5, Del II: kap. 1 og 2 Del III: kap.1,2, Del IV: kap. 5,) 150 s. (K)

I.Berlin: The Roots of Romanticism, Pimlico paperback, 2000, 150 s. (B)

Shapin: Den vitenskapelige revolusjonen, oversatt av Vidar Enebakk; etterord av Reidar K.Lie, Oslo, Spartacus, 1999.173 s.
Hele boken, utenom det bibliografiske essay, er pensum. 183 sider. (B)

Mellem Gud og Djævelen. Religiøse og magiske verdensbilleder i Norden
1500-1800, red. Hanne Sanders. Nord 2001:19. (kapitlene 2 (v. Achen), 4 (Eklund), 5 (fink-Jensen), 6 (Guttormesen), 7 (Krogh), 9 (Lavold), 11 (Lindmark), 12 (Sanders), 13): Steven (B)

Natalie Zemon Davis: Society and culture in early modern France: eight essays ,” The rites of violence”35 s. (K)

Paola de Cuzzani :Forskjellene og indignasjonen: toleransen mulige veier.L LOS-senter notat 9620 (K)

P.Rossi, ”The scientist” i Baroque personae, ed by R. Villari trasl. L. Cochrane.London 1995. (K)

----

Og det er bare innføringstekster. I tillegg kommer originaltekster. Med andre ord, nå begynner vi å jobbe med hjernen. Tror jeg. Det kan godt vise seg at det ikke er så vanskelig eller akademisk som det høres ut. Jeg kan ikke bekymre meg ihvertfall, fordi teori aldri har vært min svake side.

Det jeg er mer bekymret for er lommeboken. Det er min veldig svake side. Jeg tror jeg bør begynne å prostituere meg selv. Det er en løsning.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mórkt piss tyder pà vaeskemangel.


- siri

HeiaVincent sa...

Setningen er nå rettet opp, baby.

guro sa...

eg gruar meg til dette kjem over live. ho kjem til å lesa heile dagen og heile natta. huff.
og ikkje nok med det. ho kjem til å klaga, klaga, klaga og klaga. det kjem til å lysa "idéfag" frå panna hennar til slutt. huff. huff. huff.

HeiaVincent sa...

Det kunne vært verre. Live kunne ha tatt mastergrad i tae-kwon-do, judo og ju-jitsu. Hun hadde øvd heile dagen og heile natta. På noen.