tirsdag, januar 17, 2006

Historie er kult. Historien, den er teit.

Vår felles vestlige historie altså.

Ja, jeg begynte på universitetet igjen denne uken. IDH101, mer kjent som idehistorie. Same old, same old. På fredag venter IDH102. Dette er med andre ord en veldig basic-introduksjon til emnet. Det er tre ord som oppsummerer hva begge handler om: Historie, historie og historie. Mer spesifikt, det er perioden mellom renessansen, opplysningstiden og romantikken som er av interesse for oss. Det var visstnok her vi fant oppstartingen av den moderne tenkningen. Det kan godt være, i vesten altså. Før det, så må vi nok til Midtøsten for å finne sivilisasjoner som gikk rundt og tenkte. Det sies at historien er noe vi kan lære av, for å gjenta suksesser og for å unngå de samme feilene. Ironisk nok, så er det historien som viser oss at vi til stadig begår de samme feilene om og om igjen. Det skjer på et samfunnsmessig plan, men også på et individuelt plan.

Men over til viktigere ting. Jeg har ikke barbert meg i januar. Jeg har ikke tenkt å barbere meg i januar heller. Jeg skal se hvordan jeg ser ut, professor-style. I tillegg er jeg falt litt ut av trening. Jeg var akkurat back in the groove, da det begynte å snø som pokker. Kjipt. Imorgen skal jeg på treningssenter, for første gang siden ungdomsskulen. Og det var tvang, nå er det av fri vilje. Jeg er sikker på at det vil bli bedre resultater denne gang, motivasjon er en viktig faktor for god trening. Jeg er motivert. Jeg skal bli sterk, som H-Man.

Jeg er lei av politikk. Det måtte komme. Det fins metningspunkt for alt, unntatt fotball visstnok. Men jeg er ikke lei av politikk som fag, så det er håp. La meg bare slippe flere diskusjoner om Høyre er i ferd med å avskaffe velferdsstaten, eller om SV er et tulleparti som har ingenting i regjering å gjøre. Debatten i Norge er lavmål, og kvalifiserer til kategorien Hvit Støy. Akkurat som bloggere. Huff.

1 kommentar:

Torzx sa...

Jeg vil gjerne at du bidrar med bilde av ditt skjegg...
Jeg håper du ser intelektuell ut...

(Egentlig håper jeg du rokker en slags huleboer/uteligger look.)