tirsdag, november 08, 2005

Film fra BIFF: Mars
















Mars

Regi: Anna Melikian

Hva er vel en filmfestival uten en crapfilm? Mars er ikke direkte dårlig, men er altfor nærme den uriktige siden av kvalitetsskalaen. Grunnen til det er ganske enkel: Ingen bryr seg. Jeg brydde meg ikke. De som så den med meg brydde seg ikke. Og karakterene i filmen ser ikke ut til å få med seg eller bry seg om det som skjer med de. Og når en karakter snakker til en annen karakter, føles det ikke som dialog, men som en lang monolog skuesspillerne har øvd inn.

Det som skjer i en film er litt som alkymi. Halvparten er vitenskap, resten er magi. Man blander sammen elementer, i en eksperimenterende fremgangsmåte. Regissør Melikian misforstår alkymiens prinsipper og setter sammen ting hulter til bulter.

Historien til Mars skal visstnok være om en bokser som kommer til en liten by. Argh, jeg gidder ikke. Historien er dum, teit og helt på jordet. Det fins en flust med fantastiske og sjarmerende filmer, men de er ihvertfall logiske i tillegg. Jeg anbefaler ikke denne filmen! Hva gjorde den i konkurranseprogrammet Tor? HVA GJORDE DEN I KONKURRANSEPROGRAMMET?

Ingen kommentarer: