onsdag, november 23, 2005

To-Do Lister

Over 50 innlegg i denne bloggen. Og vi har mye igjen før jobben er gjort. Eh... Hvilken jobb er det som skal gjøres? Det fins noen mål:


- Arbeide imot den amerikanske- og mainstreamfilmens dominans. Vi burde sørge for at minst 40% av filmene som blir konsumert ikke er fra Hollywood.


Å arbeide mot den amerikanske filmen sier seg selv. Det er ikke det samme som å være imot USA, eller all amerikansk film. Her er det snakk om den estetikken som USA representerer, og som dermed kan kalles for amerikansk. Amerikansk film er dermed ikke all film fra USA, men film som er typisk amerikansk. Ja oki da, Hollywood.

Det samme gjelder mainstreamfilmene. De vil alltid være mainstream. Men trenger de å være så fordømt påtrengende? Nå er til og med ikke iPoden fri for filmer og nedlastinger. Det er selvfølgelig ikke Antonioni du kan laste ned, men mainstreamfilmer og tv-serier.

- Michael Haneke er en demigud. Vi burde ofre flere dyr, til ære for hans generelle kickasshet.

Han er kanskje vår største levende filmskaper. Han har fortsatt til gode å lage noe dårlig. det fins flere urbane myter, vandrehistorier på engelsk om Michael Haneke:

Rather than being birthed like a normal child, Michael Haneke instead decided to punch his way out of his mother's womb. Shortly thereafter he grew a beard.

Michael Haneke has yet to get a Jeopardy question wrong. Jesus has missed two.

Michael Haneke can cut onions without crying.

Michael Haneke has never blinked in his entire life. Never.

osv.


- Forbedre skriving om film og spesielt kritisk tenkning rundt filmer. Vi burde sørge for et nyttig fora hvor folk kan skrive kritisk og godt om film, hvor folk faktisk leser det.


Det fins flere grunner til at seriøs skriving om film er vitually et no-no, både i Norge og resten av verden. Filmen balanserer mellom å være en seriøs kunstform, til et underholdningsprodukt ment for massekonsumering. Dermed blir kritikken ofte redusert til noe som ender opp som en liten guide til hva du bør se i helgen.

Et annet problem er at norske anmeldere, de fleste bedre enn ryktet, har altfor lite plass å boltre seg på. Her er internettet et spennende element.

- Få folk som vil drive med film, seriøst eller på amatørnivå, til å ha en blogg de kan ha det moro med. En blogg de har nytte av. Vi burde danse mer.


Den siste setningen var bare noe jeg fant på.

----------















Som dere kanskje har lagt merke til, så har jeg et relativt usunt forhold til Michael Haneke. Det grenser opp mot klare stalker-tendenser. Men "Skjult" er en av de beste filmene jeg noensinne har sett. Ikke for å skryte, men jeg har sett mer enn 37 filmer. Minst. Så jeg vet at når jeg syns den er bra, så er den også det.

Poenget mitt her er at dette er en film som krever en skikkelig artikkel. En skikkelig anmeldelse. Jeg har allerede begynt på denne anmeldelsen. Jeg burde se den en gang til. Arthaus, hvis du leser dette, ring meg. Dette bildet får bli en liten smakebit inntil videre. Senere idag skal jeg se om jeg finne en trailer eller to du kan kose deg med.

Ingen kommentarer: